Followers

Tuesday, December 18, 2012

AKU NAK UJI PEREMPUAN NIH

aku tukar setting guna perkataan saya sebab aku takut semua orang sakit jantung bila baca post aku kali sebab agak panas sekarang.

Malam tadi saya menerima satu aduan daripada seorang rakan perempuan.Dia kata ada penyakit baru dalam kalangan pelajar lelaki dan dia juga dapat tahu ada pelajar perempuan yang dah terkena.Penyakit itu adalah penyakit "NAK UJI PEREMPUAN".Yang saya tak tahan tuh ramai yang kena serang pelajar lelaki yang di cop alim..alim.Takpe..aku mintak dia explain..pe kejadahnya menda tuh???

Penyakit itu adalah bilamana ada brothers yang macam bajet bajet baik dengan sister kemudian dia mengutuk kat belakang bersama dengan geng-geng dia.Huh!! Bila aku dengar,rasa macam berapi je kepala.macam ada keluar asap dari telinga.Tapi aku sabar..Opss..tukar setting..Saya bersabar.Saya mintak  explain sikit lagi.Dia kata ada seorang sis yang lemah lembut nih dia macam dah nak beriltizam jadi orang yang berani dan profesional gunakan saluran menelefon untuk hubungi bro.Maklumlah cepat dan pantas lagipun dalam organisasi mana-mana pun bagi sis tuh itu tindakan yang paling efisien.Cepat dan clear.Tapi Mamat tuh macam bajet bagus ke apa..dia main-main plak bila sis tuh kol banyak kali.Wat loud speaker dan gelak. secara berjemaah.

Saya mula jadi the Hulk mendengar cerita tersebut.Kemudian datang seorang lagi kawan saya menambah, ada seorang bro nih kata ada seorang sis nih gilakan dia...Tapi bila aku kenal minah tuh..apa lagi terkejut la ..ops..saya.Saya terkejut la sebab kawan saya tuh tak lama lagi nak kawin laa..Alahai,koya la mu nih..Cukup-cukup la wahai bro ngoya kokse gituh dan berangan.Sedarlah tapak kaki itu masih tersentuh tanah dan belum mampu terbang pun.Sekarang ni,ada ramai sister yang peramah dan friendly even pakai tudung labuh.Sama ada dia memang jenis macam tuh atau apa,aku pun tak pasti.

Yang bab nak uji perempuan nih aku jelaskan lagi. Ada yang saje kenakan sis tuh semata-mata nak tahu solehah manakah perempuan tu.Adakalnya mereka-mereka ini uji dengan buat baik ngan kita. Ahaks..aku kekadang tergelak jugak.Nak side kick un ada. Eh,yang korang nak uji2 nih asal??? Macam bagus sangat kamu tuh.Aku nak tengok suatu hari nanti kau kawen ngan sapa..solehah sangat la kan??? kau tuh yang kene jadi soleh dulu.

Sebagai seorang lelaki yang gentle dan berintegriti, pertama mereka tidak akan mengutuk perempuan lebih2 sebab tuh perangai perempuan banyak cakap ,bebel,ke kau nak jadi perempuan??? Keduanya,mereka juga akan menegur seorang sis dengan baik jika sis tuh terzahir kesilapan bukannya duk kutuk kat belakang kemudian gelak secara berjemaah... Ape hal!!Ketiga, mereka bersifat lemah lembut dengan perempuan bukannya jadi ulat bulu lepas tuh kau rosakkan daun tuh.

Sepertimana pada khutbah terakir Rasullullah SAW..korang masih ingat tak??

"Layanlah wanita-wanita kamu dengan baik,berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia".
  
Bukan layan lembut kat bakal isteri atau isteri je tapi bagi aku siapa yang bergelar wanita,mereka berhak di hormati dan dilayan dengan baik sebab diorang ni kaum yang lemah dan sangat sensetif.

Wanita itu bukan sekadar isteri,tp adik,kakak,mak dan semua yang biologinya wanita.


"Janganlah seorang mukmin membenci seorang mukminah, jika ia tidak suka satu tabiat/perangainya maka (boleh jadi) dia reda (senang) dengan tabiat/perangainya yang lain." (HR Muslim). - OnIslam, Republika & Al-Ahram.

Memuliakan wanita adalah tanda kemuliaan seorang lelaki.Saya secara jujurnya tidak sempurna dan saya selaku seorang wanita mempunyai naluri yang sangat sensetif.Mempunyai emosi yang kuat.Semua kaum lelaki tahu perihal begitu tentang sifat wajib seorang wanita.Tapi kenapa buat juga kekasaran kepada kami sehingga kami terluka.Kami tak mampu nak sepak terajang kalian,kami jugak tak mampu nak membalas kejahatan yang kalian lakukan.Tapi luka yang terpahat dalam hati kami amat sukar diubati......Walaupun nyawa terpisah daripada jasad kalian.

Pernah seorang sis nih dia bagitahu saya satu ayat penghinaan yang dihemburkan oleh seorang lelaki.Walaupun setahun sudah berlalu tapi dia masih ingat dan kata-kata itu bagaikan baru semalam di lafazkan.



Berlemah lembutlah dengan kami dan jika kami ada melakukan kesalahan sila betulkan kami.Kami tidak kesah dengan ketegasan tapi jangan dengan kata-kata kasar yang mampu menjadikan hati kami rapuh.Bila rapuh,dia macam nak hancur dah la.tak da penawar dah.

Minta Maaf atas post yang agak bersifat jantina.Tapi nih je way bagi sis nak luahkan rasa.








1 comment:

  1. biar depa memahami kita..tapi mereka kita pun kna mmhami jga..

    ReplyDelete