Followers

Wednesday, February 20, 2013

tarbiah hidup yang berbeza


Assalamualaikum wbt...

 Bercakap soal layanan atau bagaimana method ibubapa mencurahkan kasih sayang mereka pada anak-anak mereka adalah suatu perkara yang sangat subjektif.Berbeza mengikut keluarga masing-masing berdasarkan banyak faktor.Pendidikan,pengetahuan agama mahupun kondisi keluarga tersebut.


Aku tinggal sebilik dengan semua roommate yang boleh dikatakan mempunyai latar belakang yang jauh berbeza dengan aku.Aku boleh klasifikasikan mereka sebagai anak mak dan ayah la. Kerap kali juga aku mendengar dan melihat mereka bercakap soal keluarga masing-masing.Mereka memberitahu aku,
Laptop ini abah aku yang belikan,
hp ini ibu aku yang belikan,
baju jubah ini mak aku yang pilihkan...apabila aku sampai kat kampung,
mak aku terus suruh aku pakai,baju nih semua mak aku beli dari luar negara.
Ada pula yang kata,tak biasalah la naik bas ulang alik nih..
Semua pogrem bapak kita yang hantarkan walau sesibuk mana pun.
Laptop rosak ada abah yang baiki kan..semua kos abah bayar.
Emm...rindulah masakan ummi.
macammana nak kopek bawang nih??
yeah...kita dah pandai masak...
eh...abah kita tak bagi buat begitu..begini
jodoh mak kita carikan tau..
bisnes?? ahaa..mak kita bagi modal..
eh..bapak kita belikan kita motor nih...

tak kurang ada juga yang bertanya...guna PTPTN je ke..mak ayah tak masukkan ke setiap bulan duit???


Semua kenyataan dan persoalan yang diajukan agak asing dalam hidup aku.Setiap tindakan yang aku lakukan semenjak dari kecil sehingga dewasa sememangnya dikawal oleh diri aku sendiri.Tidak ada orang yang paksa aku belajar bersungguh-sungguh dan tiada sesiapapun yang kesah aku nak belajar kat mana?? sekolah agama?? sekolah arab???Jadi baik:?? jahat???nak pergi sekolah atau ponteng..


Bukan sebab mak bapak aku tak bertanggungjawab terhadap aku tapi hakikat suasana begitulah yang mengajar aku erti kehidupan.Setiap pilihan pada tangan aku.Tidak semua aku belajar sendiri...ada juga yang Ma dan abah aku ajar.Ma dengan ketegasannya mengajar aku belajar al-Quran dan mengemas rumah,memasak dan sebagainya.Ketegasannya menjadikan aku mahir membaca al-Quran.Alhamdulillah..

Ada kawan-kawan aku yang dimanjakan sehingga memasak dan mengemas pun tak tahu.Tapi diorang mendapat kasih sayang secukupnya.Tak kesahla...

Abah aku pula seorang yang sangat on time. Aku rasa...aku tak dimanjakan pun.Masa kecik kalau aku taknak pegi sekolah abah aku bawa aku pulang kerumah..Hahahah..katanya kalau tak nak pegi sekolah balik jelah..adei..aku baru 5 tahun kot.Maka tugas menghantar aku buat kali kedua diambil alih oleh ma aku laa.Ma aku pujuk2 la sikit.hehe..Tapi aku sedar abah aku manjakan juga aku dengan
cara dia la yang menyediakan makanan tengahari dalam keluarga aku.Ma aku keje so abah aku ambik alih.Abah aku keje shif malam dan petang.

Begitulah...dalam menjangkau usia remaja aku dan kini hampir mencapai umur 21 tahun,aku mula sedar bahawa selama ini semua yang aku lalui adalah pada pilihan aku.Ibubapa,guru,rakan-rakan hanyalah pendorong.Segalanya atas pilihan kita.Mahu berjaya ataupun tidak.

Aku juga sedar...laptop,hp,baju,alatan belajar,kasut, semuanya aku dapat melalui usaha dan ikhtiar aku. Memang itu semua rezeki daripada Allah dan ada juga ma bagi duit tapi jujur aku nak cakap kat sini...semuanya aku dapat hasil usaha aku.Laptop..ma bagi duit je..aku beli sendiri..kene tipu..kene tipulah..itupun aku dapat sebab aku cemerlang SPM.Hp pertama aku..motorolla..abang aku bagi sebab aku berjaya dalam exam PMR.

Disebabkan hidup yang sederhana dan adik beradik yang ramai maka tiada la nak mewah sangat hidup dan tiadalah nak dapat sesuatu dengan saje2 kan.Suprise hadiah beday!!! ohhh tidak lah sama sekali hehe.Aku faham..So,aku tak pernah berputus asa.

Ada pula yang kata..emm rindulah masakan mak...tapi bagi aku itu semua tak terlintas pun.Bukan tak rindu kat  ma tapi ma jarang memasak..haha..sebab dia sibuk mengajar ilmu al-Quran kat orang lain. Bagi aku tak perlu rindu2 sebab entahlah...hehe..tapi kalau korang nak rindu..rindu laa.Kalau aku balik kat rumah pun,aku jugak yang masak.Ataupun lauk kat kedai..atau abah aku masak..haha..sebab takda orang kat rumah.Semua dah bekerja dan besar panjang.

Dunia aku terlalu aneh mungkin..hehe.Tapi aku hargainya.Aku menjadi seorang yang berdikari dan berani.Kurang menangis dan tegas.Tapi wujud juga satu sifat yang perlu aku topup lebih iaitu penyayang...so sape2 yang jadi girlfriend aku tuh...terpaksalah aku bermanja dan dijadikan tempat meluahkan kasih sayang.



 my family

Tiada masa mahu menyesal atau berasa kurang itu dan ini.Sekarang masanya upgrade dan manfaat apa yang ada depan mata.Itu yang paling penting.Hidup aku,kita dan orang lain tak sama.Jangan samakan tapi cuba mengambil ibrah antara kehidupan kita semua. DAKWAH JUGA AKAN MUDAH DISEBARKAN JIKA KITA MEMAHAMI MAD'U DAN JANGAN BUAT BESAR KEPALA.Terasa mungkin???
hakikatnya yaa...

No comments:

Post a Comment