Followers

Monday, December 17, 2012

Aku dan Broga Hill


   


Tanggal 16 Disember 2012  telah mencatat  sejarah terbesar dalam hidupku apabila aku buat pertama kalinya menjejakkan kaki ke Broga Hill atau dalam bahasa Melayunya bukit Broga. Setelah mendapat tawaran untuk memulakan ekspedisi  ke sana, tanpa berfikir panjang aku menerima pelawaan itu oleh seorang sahabat dari Kuliah ekonomi.Dia adalah Syarifah Muznah Syed Abdul Rahman.Aku bulatkan tarikh 16 Disember itu pada calendar yang ditampalkan pada soft board dalam compartment aku.Tiada siapa yang boleh menghalangku untuk bertemu si Broga…

Pagi itu tepat jam 5 pagi kami mula bersiap untuk ke Broga Hill.Tapi penat menunggu si Driver ini akhirnya pukul  6 pagi baru mukanya muncul.Spoil arr bro!!! Tapi aku bersabar je sebab bukan kerana dia takda maknanya aku nak sampai kat Broga Hill tuh.

Perjalanan kami diteruskan sehingga akhirnya dalam jam 7 20 pagi kami tiba di Broga Hill.Aku ingat pagi-pagi nih takda manusia laa..sekali penuh tempat parking.Aku salute la dekat orang cina tak kira tua muda pakat duk  naik bukit Broga pepagi lagi.Kami memulakan ekspedisi kami dalam 730 pagi.Pada mulanya aku agak terkejut kerana sepanjang pengembaraan kami memang jalanya berbukit-bukit dan semuanya pada arah menaik..Aishhhh…Asyik naik je kemain lenguh kaki aku nih.Sepanjang perjalanan tuh mulut aku asyik duk membebel bila la nak sampai ke kemuncak…bila la nak sampai ke kemuncak.Semua warga bukit tuh bernanah dengar suara yang amat merdu itu..hahaha.

Sedang aku duk tahan penat dan sangatla menderita memanjat bukit tuh sekali ada plak member aku yang tadi laju sangat memanjat bukit ditimpa musibah.Jeng…jeng… apakah yang berlaku???
 Aku nak bagitau kat korang apa yang dia cakap masa mula-mula kami mendaki bukit tuh… “Eh Sarah,kita kene lintas bro kat depan tuh…Sof 9 kena mantap!” aku masih terbayang mulutnya yang penuh itu  mengatakan hal yang demikian rupa..sekali!!!!!!!!!  




 Dia yang pitam kat bawah kaki bukit..Hahaha…Spoil ah!! Dalam keadaan yang gawat itu,amatlah berdebar  melihat dia yang lemah longlai bagaikan tidak bernyawa dan pucat kesejukan umpama jasad tak bernyawa.Tambahan lagi,aku ini yang tidak ada kepakaran dalam merawat orang,mencederakan orang boleh. Kena plak 80 orang yang lalu kat kawasan dia pengsang tuh Nampak keadaan dia yang sangat menarik perhatian itu bilamana mereka bertanya tentang apa yang berlaku kat member aku tuh.Maknanya 80 kali la aku kena jawab soalan yang sama kan.Nak je aku  cengkik tapi tak pelah ini lah tadhiyat naik bukit Broga.

Oh Broga masih jauhkah perjalanan untuk kita dipertemukan,
Ada pula pelbagai mehnah yang terpaksa aku harungi,
Hanya untuk menjejakkan kaki di atas bahumu,

Oh Broga…
Laluan untuk mendekatimu amat perit,
Lurah aku lalui,

Batu – batuan aku redahi hanya untukmu,
Si Broga yang kuat berdiri atas bumi Ilahi tanpa sombong,
Dan angkuh membiarkan dirinya dipijak asal dunia menjadi Indah.



Tergelungsur,terjatuh,terlentang semuanya pasti di hadapi oleh semua manusia yang mendaki bukit Broga yang amatlah tinggi dan berlurah.Penat sangat…Tetapi aku tersentuh melihat beberapa orang warga emas yang masih mampu mendaki bukit Broga tanpa jemu dan agak laju.Ada yang bawa anak cucu,waa…Mereka sangat cergas dan kuat.Nak bandingkan dengan aku yang dan lemah dan sakit urat semua ada walau masih berada di tempat yang bawah.Jeles..serius diorang sangat hebat.






Dalam Jam 9 pagi kami sampai ke puncak bukit yang paling tinggi.Kami pergi berlima tapi 3 orang je yang mampu sampai ke garisan penamat.Lagi dua dah pancit..hehehe. tentulah aku antara manusia yang sampai ke puncak bukit tuh an..Aku terpegun dengan pemandangan dari atas bukit itu yang sangat indah dan menakjubkan.Pemandangan sangat sejuk dan  nyaman. Sebagai orang islam aku rasa kita mesti menerima cabaran untuk meredah dan mendaki tempat – tempat yang mencabar dalam dunia Allah ini.Di sana terdapat sesuatu yang menjadikan kita betapa kagumnya pada kekuasaan Allah.Bukit itu ada 3 puncak dan setiap puncak sangat indah,segar dan nyaman. Wahh…. Subhanallah!!!!

Kami bergambar dan menghabiskan masa dengan mencuci mata melihat keindahan pada pandangan atas bukit ke bawah.Melihat suasana yang jarang kita berkesempatan untuk merasainya.TAPI!!!!!!
Aku cuak juga nak turun…Alamak tingginya macammana nak turun???





Akhirnya aku layan je..aku turun je..sekali! tergelungsur jatuh..hahah Macam main sunway Lagoon…Walau apa pun.Ekspedisi ke Brogan Hill amatlah menyeronokkan kerana sangat penat dan letih tetapi ianya sangat indah dan mengkagumkan.

So,ayuh semua sahabat seagama.Kita yang paham agama nih tunggu  apa lagi..takkan baca buku je..jom keluar kita melihat dan merasa sendiri nikmat mengembara dan memandang sendiri ciptaan Allah.Kita kena kuat dan lasak kerana jalan Dakwah yang sebenar lagi lasak dan mencabar daripada mendaki Bukit Broga.. Inilah simulasi dakwah yang sebenar… Kami tiba di kaki bukit dalam jam 10 pagi.Kemudian kami terlena dalam kereta..heheh…

…        Tammat

Aku bertanya bro tuh.. “Bro kalau gunung tahan berapa lama”. Dia jawab “naik 4 hari.turun 3 hari”..Aku,”gulp!!!!”



No comments:

Post a Comment