Followers

Saturday, November 3, 2012

Bertambah umurku dalam hidup yang merapu


Alhamdulillah genap 20 tahun umur aku.Ini adalah fasa kedua kehidupan aku atas muka bumi ini.Ada orang kata aku semakin bertambah matang.Hehe…mestilah.InsyaAllah lebih baik daripada tahun sebelumnya.Pada 5 oktober 2012 iaitu pada hari jumaat minggu pertama bulan 10 aku menyambut tarikh kelahiran aku.Ramai la yang wish tapi aku tak mengharapkan apa-apa sebab dari kecik ma abah tak pernah sambut,so bila ada orang yang tolong sambut dan wish nih rasa macam terharu sikit..:)
Sebenarnya genap umur 20 tahun nih aku nak kongsi something buat sahabat sekalian. Terlalu banyak perkara yang aku belajar daripada kisah orang sekeliling yang mana kadang –kala menjadikan aku kebingungan.Macamana nak tolong.Aku gunakan perkataan tolong yakni dakwah sebab terlalu ramai kawan-kawan diluar sana yang hidup tak ikut syariat.
Kisah pertama(masa aku tahun pertama kat CFS)
Semasa program yang dianjurkan bawah STAD, ada seorang pelajar perempuan yang juga belajar kat cfs ceritakan sesuatu pada aku tapi pada masa tuh aku tak sedia nak dengar masalah orang.Sedang aku bersiap-siap nak menunaikan solat maghrib dia datang kearah aku dan rakan FSCC lalu menceritakan masalahnya.Apa yang dia ceritakan bagi aku sangat serius walaupun dengan sempoi je dia cerita.Begini ceritanya…dia ada seorang kekasih stay kat Melaka.Mereka selalu berhubung.Dia freehair dan dia ada masalah dengan family dia.Kerap bergaduh dengan ibunya dan pernah dihalau keluar dari rumah.Budak nih sangat cerdik dan agak genius melihat dari sudut cara dia bekerja dan juga keputusan peperiksaannya tapi sayangnya tumpul moral dan pegangan agama.Kalau dia bercakap..banyak yang mengarut dan mencarut.Pasal dia dan boyfriend..aduh…tak sanggup la nak cerita.Em..macam nih dia kata boyfriend dia tak boleh lupakan dia(maksud 18XX).Tanpa segan silu dia kata yang dia sudah terlalu biasa dan kerap melakukan hubungan seks dengan pasangannya.Aku melihat kearah rakan FSCC,dia pun senyap sahaja tapi tiba-tiba dia bertanya, “ko buat tuh tak mengandung ker?”.Lalu budak perempuan tadi jawab, “kami buat suka-suka jer”. Aku yang mendengar terus terkedu dan senyap je.Maklumlah aku fresh je masuk UIA terus dengar menda-menda macam tuh.Terkejut la sangat kan.ER… takut betul.Itu kita dengar cerita budak UIA kalau budak yang bukan UIA tak tahu lah.
Kisah kedua(UIAM GOMBAK)
Dari CFS aku dan biasa berkawan dengan semua orang tak kisah perangai seteruk mana pun.Tapi aku tak rapat sebab aku takut tak mampu nak handle.KIsahnya begini,atas jemputan seorang rakan lama kerumahnya lalu aku pun berbesar hati pergi ke kenduri saudara kandungnya.Rakan aku tu budak UIA juga.Aku tumpang kereta kawan kepada rakan yang jemput aku tuh.Tekan je enjin kereta, aku masih boleh tahan kawal malu dan segan,maklumlah naik kereta dengan rakan-rakan UIA yang bukan Kos IRK dan baru kenal.Sape tak segan…Keluar sahaja kawasan UIA, 3 daripada 6 orang rakan dalam kereta tuh dengan slumbernya menanggalkan tudung masing-masing dan aku hanya mampu melihat dan tersenyum pahit. Semasa dalam perjalanan ada seorang rakan dalam kereta tuh yang aku agak kenal dan menjadi roommate aku dengan rasminya sem ini, mesej aku. “nanti ko jangan terkejut ya..” Terkedu aku, apa maksud dia nih.Tiba-tiba salah seorang daripada kawan atas kereta tuh keluarkan satu batang rokok dari satu kotak dan hisap.Dia bukak tingkap kereta tapi bau tuh mestilah ada kan.Tergamam aku dibuatnya.Rakan-rakan yang lain memandang kearah aku dan tersenyum. Aku tak kisah kalau nak merokok ke  apa sebab tuh hak dia tetapi cara dia merokok menunjukkan dia memang sengaja nak menunjuk kat aku yang dia tak kisah buat apa-apa pun dan dihadapan sesiapa pun.Perempuan lagi..tak elok mata memandang.Bukan setakat merokok tapi pasang lagu kuat-kuat sambil menari-nari atas kereta tuh.Aku mula terfikir…aku kena buat apa??? Nak tegur?? Cari gaduh adalah.Nak dakwah secara bijaksana??? Entahla tak tahu nak wat macammana.Lalu,aku menghayati sahajalah apa yang terbentang dihadapan aku tu.Ada yang segan dengan aku tapi bukan itu yang aku harapkan.Aku yakin mereka sudah tahu apa yang mereka lakukan salah tapi sekeliling mereka yang menjadikan apa yang mereka lakukan sudah menjadi perkara biasa.Tapi bagi aku apa yang terjadi adalah suatu perkara yang sangat teruk dan tenat dihidapi oleh masyarakat kini.
*Ada banyak lagi kisah yang lebih teruk tapi biarlah aku simpan dalam minda aku jer,kenapa aku post cerita nih?
1.       Sedarlah..jangan pentingkan diri sendiri,berkawan dan dekati semua orang supaya kita lebih memahami masyarakat sekeliling.
2.       Jangan pandai post je kat fb ,orang nih tak pakai tudung,orang nih pakai ketat.Cuba tanya pernahkah kita kenali mereka dan dekati serta nasihat mereka???pandai cakap je buat apa!
3.       Ada seorang kawan pernah cerita kat saya,dia memang boleh berubah di UIA tetapi apabila balik ke rumah dia terpengaruh dengan keadaaan dan suasana keluarganya.Kesian…
4.       Apakah kita seorang Daie??? Atau dai’e yang hanya mampu melihat dan bisu!!!!!???
5.       Daie yang suka mengkritik dalam laman sosial tapi tak mampu keluar ke pentas  dakwah yang sebenar???




*Saya menulis dengan jujur dan ikhlas supaya kita sama-sama mengambil iktibar daripada semua kisah yang saya ceritakan dalam blog nih.Tiada niat nak menyalahkan sesiapa sebab saya sendiri pun salah juga.Transformasikan diri kita.Tiada orang yang boleh merubah pemikiran dan cara menghukum kita kecuali diri kita.Jadilah insan yang berilmu agama yang lebih open minded dan fleksibel.Jangan terlalu jumud dan rigid dengan pegangan dan prinsip yang entah apa-apa yang akhirnya menjadikan kita dilihat doif dan kurang cerdik.Wallahua’lam.

2 comments:

  1. Banyak lagi yang perlu kita usahakan... semoga kita saling dikuatkan untuk menghadapi semua ini.

    ReplyDelete
  2. erm. keno rajin2 la bwak saem beragama mari bilik. biar adapt ngn suasana agama. ko guano..?

    ReplyDelete