Followers

Wednesday, October 31, 2012

Surat buat si kumbang yang ingin menyuntingku…kalau ada laa…

Assalamualaikum to all my beloved followers.Tajuk post aku kali ini agak geli-geliman sikit kan...hehe.Tiada kena mengena dengan sesiapa.Tiada niat nak mengutuk atau menghina.Sekadar berkongsi rahsia hati dan nak meluahkan sesuatu yang terbeku didalam peti berbentuk love(hati)nih.Hehe…Merisik atau bertanya dengan mendalam tentang seorang wanita islam yang belum berkahwin, “dah berpunya ke belum cik kak???”.Gitulah lebih kurang.
Emm…bukanlah sesuatu yang luar biasa bagi masyarakat dunia,Malaysia ke,Amerika ke,Israel(ada ke Negara Israel?…pui!!!diorang nih yang rampas Negara Palestin),India atau masyarakat Zimbabwe sekalipun.Member aku yang kahwin sekarang kemain banyak nya.Tak leh nak bilang lah… Ada yang umur 18 dah kahwin.Bahagia je aku tengok…Dah jadi menda biasa.Tapi masih lagi ada krisisnya.Mungkin masalah kahwin semasa belajar ini menjadi suatu masalah bagi segelintir pelajar je la.Bukan semua.Ada yang dapat accept ada yang mengkritik hebat.Tapi pada pandangan aku,selagi mana mendapat restu daripada kedua orang tua dan masing-masing sudah bersedia maka tiada masalah,lampu hijau akak bagi.
Suatu hari,aku dengan beberapa orang member sehidup semati yang tak kira tempat kecoh nih pergi la kenduri kahwin kat rumah kawan lama aku.Secocok sangat!!!hehe… Ahaa…tengah-tengah mengintai-intai sepasang pengantin baru tu…tut..terjeling la pula kawan lama.. Aku apalagi bertanya khabar laa… “Mu maghi soghe ko?”.Dia slumber balas, “eh…Maghi ngan tok laki aku laa”,…pergh…kelas betul jawapan dia.Lepas tuh dia tanya…si X dah kahwin…hang bila plak???Glupp!!!!!!!!!!!!!!Tertelan air liur mendengar soalan member aku tadi.Boleh dia tanya aku macam tu???????????????
Helo!!!!!!!!!Dunia…Nama aku Siti Sarah Zahra Binti Mohd Ramli.Tiada dalam sejarah adik beradik aku berkahwin duk tengah belajar…SEJARAH tau.Ada fakta,tarikh dan tempat lagi.Aku nak kahwin??? Buat ape? Aku pernah juga terfikir.Buat masa sekarang ni,perlu ke aku kahwin???Tiada pula orang yang pernah merisik aku.Termenung dibuatnya.Bukan hanya disebabkan oleh soalan member aku tadi tapi disebabkan oleh pertanyaan oleh berpuluh-puluh manusia diluar sana.Balaghahnya…ramai la yang tanya.Termasuk mak sedara,kawan lama,dan juga adik aku.Huh,bukan tanya sal kahwin jee…ada yang siap tanya, “mu nih mesti dah berpunya kan?”…Erk!!! Takda soalan lain ke…Tanyalah,nak duit tak,motor ke atau kereta.Ada la juga keuntungan.Tapi orang kata soalan macam tu sesuai la dengan usia aku sekarang.Ya…aku setuju tapi bukan aku.
Apabila aku menulis tentang ketidakmahuan kahwin awal nih.Ada la pula makhluk diluar sana yang mungkin perasan matang kot.Dia kata aku tak matang lagi.Grrrrrggggghh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Mari akak nak jelaskan mengenai matang.Kematangan dalam diri seseorang adalah subjektif.Matang pada umum adalah apabila seseorang mencapai usia baligh.Itu orang panggil matang.Tetapi kalau bab soal bernikah nih.Aku rase agak kurang sesuai la jika mengatakan aku kurang matang sebab aku tak mahu kahwin awal.Mungkin Sedara tuh kata aku tak matang untuk kahwin sebab aku suka tengok Dragon Ball,post-post aku yang sempoi je kat FB dan gemar bergurau senda dengan sahabat-sahabat aku yang sekepala.Urm…mungkin juga dia bergurau sebab aku kan sempoi. Tapi aku rasa dia silap.Abang aku dah kahwin dan bulan 12 nih dia akan mendapat anak yang pertama.Dia adalah manusia yang gila cerita kartun dan agak gila-gila.So,dia tak matang la…Hello dia dah nak dapat anak dah.Tengok cerita kartun tak semestinya sebodoh-bodohnya menghabiskan masa.Ada terselitnya juga faedah bagi sesiapa yang menyukai seni dan imaginasi.Sempit!
Kepada pemilik-pemilik halkum diluar sana.Tolong la jaga sikit mulut apabila bercakap dengan golongan hawa nih.Kami ini sensetif tau.Kesok oyap gitu.Suka hati la nak buat apa pun asal tak menyalahi syariat.Tak lupa juga kepada yang perasan matang tuh.Satu hal juga,manusia yang dah mencapai baligh sume dah matang Cuma ada lagi spesifikasi kematangan dalam konteks kebolehan pengurusan.Dalam sudut kewangan,emosi,percakapan,pengurusan diri dan sebagainya.Ramai je yang kahwin asyik pokai je..tak pandai uruskan kewangan la tuh.Ooooh…tak matangnya dia..huhuhu.So,jelas!
Keinginan untuk berumah tangga semua orang memilikinya,keinginan jatuh cinta dan keinginan untuk berkasih sayang.Sahabat…itu adalah fitrah dan fitrah adalah naluri yang wajib ada buat semua makhluk yang bergelar manusia kerana itu semua adalah anugerah daripada Allah.Semuanya ada hikmah lalu setiap apa yang diciptakanNya tidak boleh dipandang remeh.Semua orang ada semua itu.Tetapi ada yang mampu dan ada yang tidak.Ada yang mendapat restu dan ada yang tidak.Cubalah memahami… Tahniah sekali lagi saya ucapkan kepada sahabat yang sudah menyempurnakan separuh dari agamanya. Sebenarnya aku sangat terkejut setelah mendapat tahu,ada kumbang yang ingin mengenaliku…mungkin mahu merisik.Terkejut juga sebab sebelum ini memang tidak ada.Ada…tetapi aku tak berkenan.Tapi yang ini aku suka.Tetapi…aku perlu ignore je la.Bukan masanya.
Sebelum ini aku ada membuat matlamat hidup.Aku meletakkan umur 25 sebagai umur untuk aku berumah tangga.Itu pun kalau ada yang merisik.Terlalu banyak yang perlu aku tunaikan.Tidak pasti sama ada aku sempat atau tidak.Sudah 20 tahun aku membebani Ibubapa aku.Pernah sekali abah memberitahu padaku, “tok tahu la siti,abah dea ko dok meraso hok mu”..Maksud dia,tengok aku bekerja dan membalas jasanya setelah bekerja.Simple je ayat abah aku tuh tapi termenung panjang juga aku mendengarnya.Sekarang umur abah aku dah 60 lebih.4 tahun lagi aku kena belajar.Kerja belum tentu dapat.Banyak sangat la aku terpaksa fikir…Ma aku selalu merungut dapur sempit…Kerap juga dia memberitahu keinginannya untuk  membaiki rumah dan membina kelas agama bersebelahan dengan rumah aku.Dia tak mau lagi menumpang bangunan orang lain  untuk dijadikan kelas mengajar mengaji anak-anak kampung dan makcik-makcik.Allah! beratnya…
So,sudah jelas…Matlamat yang aku cipta tuh bagi aku sangat tepat dengan peribadi aku dan keluarga.Bak kata pepatah melayu,Ukur baju dibadan sendiri.Jangan tiru orang.Apa yang kita mampu kita laksanakan apa yang kita tak mampu kita tangguhkan.Buat yang mampu dulu.Dalam exam pun kita tinggalkan dahulu soalan yang susah dan selesaikan soalan yang mampu dijawab dahulu.Huhu…

Sekarang…aku mampu belajar bersungguh-sungguh.Aku mesti lakukan.Seterusnya buat sekumbang yang mempunyai hasrat ingin memilikiku..Ini nasihat aku…Simpanlah rasa hati itu dalam peti yang berbentuk Love.Jadikannya cinta yang suci…ibarat cinta Saidina Ali pada Siti Fatimah.Tak perlu kecoh-kecoh.Biar kita lapor pada Ilahi sahaja.Orang tak perlu tahu.Kalau ada jodoh…depan hari pasti kita yang akan menjadi juara…Yeah!!! GoL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Sekian…pada member-member yang kenal aku tuh jangan termuntah baca post ini.Kalau termuntah cepat-cepat ke tandas..Sayonara!

2 comments: