Followers

Thursday, April 12, 2012

Sedar diri


Assalamualaikum...


Maaf pada semua follower jika ada yang menantikan post terbaru daripada saya. Terlalu banyak tugasan dan kewajipan yang tidak terlaksana dengan sempurna. Namun, blog ini adalah juga kewajipan saya untuk berkongsi nasihat atau mungkin pandangan.Saya nak berkongsi saya luahan hati dan cerita-cerita yang mungkin bergunalah buat anda semua.

Bulan lepas Madam Hidayah(HS) ada memberikan saya dan ahli kumpulan
saya..ish..tak bestla guna perkataan saya nih.. Ok aku! Aku dan geng aku kena siapkan assignment dengan cara menghasilkan satu video. Lalu dengan semangatnya kami menyiapkan assignment itu sampai terpaksa bersengkang mata, tapi enjoy je sebab memang minat buat video. Tiba time nak present depan semua calssmate lagi-lagi depan lecturer tiba group sebelum kami bukak plak video sal seorang bapa tua yang diherdik oleh menantunya dan dimarahi oleh anaknya sendiri. Aku apa lagi bercucuran la air mata nih. Menda sedih kot dahla aku duk jauh dari mak bapak aku. Apa lagi menangis la sampaila turn aku nak present tiba-tiba sebak kat depan... Malu!!!!!!!
Sebenarnya pada masa itu aku rasa aku adalah anak yang paling tak berguna. Jarang sekali aku menghubungi ibu bapa aku. So, sedihla... Aku bimbang suatu hari aku pun jadi macam mereka yang dalam video tuh.


Semenjak dua menjak nih ada kedengaran ramai sahabat-sahabat aku yang merancang dan mula nak menjejakkan kaki ke jinjang pelamin. Disamping itu juga ada yang seakan-akan yang cuba promote kawin awal kat aku. Tapi alhamdulillah aku masih berpegang pada prinsip aku iaitu selesai tugas aku mendapatkan ijazah sekurang-kurangnya dan memiliki pekerjaan yang baik barulah aku akan kawin. Bagi aku setiap orang punyai prinsip dan cara hidup yang berbeza. Aku perlu sedar diri!! Aku bukan anak orang kaya! Aku han
yalah berasal dari kampung! Ibubapaku sudah tua, sebelum aku pikir sal perkara-perkara mengarut tuh aku rasa perlu pikirkan perkara yang lebih penting daripada itu semua. Nak menangisla rasanya apabila memikirkan tanggungjawab sebagai seorang anak yang mana ma dan abah hantar aku belajar jauh-jauh suruh belajar pandai-pandai nanti jadi orang yang berjaya tapi lain pulak yang aku buat...

Em..so tak payahla nak promote sangat kat aku kawin awal takda maknanya. Sapa-sapa yang nak kawin awal kawin aje la, mungkin dah sampai masanya tapi janganlah melihat orang yang tak nak kawin awal nih dengan pandangan negatif.. Cepat betoi bab kawin...Lempang kang!! heheh...

Seterusnya nak kongsi satu cerita, ada seorang remaja dalam sebuah kampung. Ibunya baru sahaja meninggal dunia, lalu setelah kematian ibu, bapanya
sudah banyak berubah. Hidupnya terumbang -ambing. Ayahnya minum arak, berakhlak buruk dan sebagainya. Remaja ini berasa sangat malu dan sedih dengan keadaan itu. Lalu datang seorang lelaki tua berkata kepadanya, "belajarlah bersungguh-sungguh dan ubahla pandangan orang ramai terhadap ayahmu itu". Setelah selesai belajar dan mendapat pekerjaan dan kejayaan dalam hidup remaja itu, dia telah disanjungi oleh warga kampungnya dan ramai yang memuji-mujinya . selain itu juga nama baik bapanya telah dibersihkan kembali. Biarpun sapa ibu dan bapa kita, jangan pernah kita salahkan mereka atas apa yang terjadi pada kita sepenuhnya. Tapi katakanla inilah aku bukannya inilah ayahku..




Sekian...

No comments:

Post a Comment