Followers

Monday, March 12, 2012

Episod terakhir:Entikah cinderella ana





“Ya Allah sesungguhnya aku amat menyayangi dia,La

ila . Aku berasa sangat menyesal dan bersalah terhadap Laila. Ampunilah aku ya Allah. Aku sentiasa berkasar dengannya, aku bertindak demikian bukan kerana tidak sayangkan dia tapi sebenarnya niatku supaya dia lebih berdisiplin dan bertanggungjawab . Sebulan…sebulan lagi waktu yang aku ada… Namun, aku pasrah jika pembedahan barah aku ini terpaksa ditunda demi yuran pengajian pengajian Laila”, terkedu-kedu emak tiri Laila berdoa ketika solat dhuha. Emak tiri Laila sudah 3tahun menderita penyakit barah payuda

ra. Walaupun telah beberapa kali pihak hospital membeir arahan terhadap emaknya itu untuk melakukan pembedahan bagi mengeluarkan ketumbuhan yang wujud didalam payudaranya, emaknya terpaksa menangguhkan pembedahan itu demi menampung kos per

belanjaan Laila. Walaupun Laila mendapat biasiswa daripada pihak kerajaan, ibunya tetap menyediakan wang simpananbagi Laila kerana baginya biasiswa yang diberikan oleh pihak kerajaan tidak mencukupi.


Pada ketika itu secara kebetulan Laila baru melintasi pintu bilik emak tirinya itu dan dia mendengar doa yang dibaca oleh emak tiri dia dalam nada yang sangat sayu.Tanpa disedari airmatanya mula mengalir laju diantara hidung yang mancung. “Emak , berapa banyak pengorbanan yang engkau korbankan semata-mata untuk membesarkan aku

??? “, Laila merintih hiba. Laila tanpa disedari terduduk diluar kamar emak tirinya itu. Airmatanya dibiarkan mengalir begitu sahaja dan dia mulai lesu memeluk tiang kayu rumahnya yang usang.

Keesokkkan harinya….

“Laila!!!”, emak tiri Laila menjerit kegeraman memanggil Laila ke d

apur. Namun, Laila datang meluru-luru ke dapur lantas memeluk erat tubuh ibunya sambil mencium dahi emak tiri dia. “Bakpo ngan mu neh Mek La eh?”, emaknya menyoal kebingungan . “Sebule, tu ko maso hok mek ado ?”dalam tangisan Laila membalas. Tertunduk kesal, emaknya membalas pelukan dia dengan lebih erat dan haba panas mula menyelubungi antara mereka dua beranak itu lalu berkata emaknya , “Mek tak dok harape nok hiduk lamo mek La, mek nok berkorbe reto bendo ko oghe hok ado maso depe ceroh po mung neh, nok haghak ko adik jate mu hok soghe tuh gak tok tahu la gane, ngaji malah pahtu manjo plok tuh.

…..

Seminggu kemudian…

“Abah,ma!!!!, along tahu doh sapo muslimat hok jadi tue milik tasbih meghoh ni”, yakin Haris memberitahu ibu dan bapanya. “Sapo long”, ibunya memberikan respon. “Orangnya……Lailatussakinah Binti Syukur Alhamdulillah tuh”, laju jawapan yang diucapkan. “Anok arwoh pokcik Syukur tuh ko??, umphh, jughoh sangak la budok tuh gak, abah kena ngat pok dio”, positif respon daripada bapanya. “Jadi kito tunggu gapo lagi abah”?, beriya-riya Haris bertanya.

“Gapo plok mu neh?”, ibunya seakan-akan kurang jelas dengan soalan yang diajukan oleh anak bujangnya itu. “Gapo lagi ma, gi mine Cinderella along la”, jujur jawapan Haris. Kedua ibubapa Haris saling berpandangan antara satu sama lain dengan pandangan terkejut.

“Assalamua’laikum”, Encik Ahmad,bapa kepada Haris menghulurkan salam. Waa’laikummussalam, kelihatan salam yang diberi oleh bapa Haris dibalas oleh seorang wanita pertengahan umur dan dia adalah Mak Cik Senah emak tiri Laila. Emak tiri Laila seakan kehairanan melihat begitu ramai tetamu yang tidak diundang hadir kerumahnya dengan membawa 6 biji dulang terisi diatasnya barang-barang yang dihias cantik seakan-akan ada rombongan pertunangan. Lantas, Mak Cik Senah segere menyuruh anak lelakinya memanggil Laila keluar melihat rombongan yang berada dihadapannya. Beberapa minit kemudian Laila muncul dan menjemput para tetamu yang hadir masuk kedalam ruang tamu rumahnya. Walaupun kelihatan Laila agak kebingungan tapi disebabkan sikapnya yang agak slumber dan sempoi mampu mengawal perasaannya yang gugup melihat fenomena yang baginya agak aneh itu. Lantas tanpa segan Laila mengutarakan pertanyaan terhadap seorang wakil rombongan yang hadir, orang itu adalah bapa Haris, “Ado gapo ni pok cik?”. Emak tirinya mengeleng-gelengkan kepala melihat telatah dan muka anak tirinya yang seakan-akan tak ada perasaan malu manakala tetamu-tetamu yang hadir semuanya bagaikan terkena renjatan elektrik . Tidak lama kemudian muncul seorang pemuda datang menghampiri Laila dan Emaknya. Badannya segak dan matanya membulat kearah Laila. Lantas Laila kebingungan dan pada masa yang sama berasa malu kerana pemuda itu amat dia kenali. “Assalamua’laikum cik Laila”, emuda itu menghulurkan salam kearah Laila dan kemudian bertanya , “entikan Cinderella ana?”,soalan kontroversi itu terpacul keluar daripada mulut pemuda itu dan pemuda itu adalah Haris. “Cinderella?”, Laila kebingungan . “Enti tau dop, anal ah hok jupo sebutir tasbih enti wat ile tuh, ana jupo atah jale nok g sejid, hok enti kea???ana ingat, kalu ana jupo tue sebutir tasbih ni ana nok melamar dio sebab ana rase ana berkene la ko tue butir tasbih ni”, gembira Haris meluahkan isi hati. Laila mencebikkan mukanya lantas membalas , “jadi gak awok lah hok ambik butir tasbih sayo neh??,eh tok leh ko awok wat announcement atas sejid, tolong oyap ko tok ime ko ado butir tasbih jatuh,buatla notis ko gapo ko…bla..bla”, Laila membuntahkan kemarahan. “Olos sebutir biji tasbih jah pong, besungguh dio neh”, Haris mengeluh dalam hatinya. Semua tetamu yang hadir termasuk ibu dan bapa haris terkesima dan kebingungan melihat pertengkaran yang berlaku manakala tetamu yang lain seakan-akan bersiap untuk mengangkat kaki pulang. “Dop eh enti terimo dop lamaran ana neh”, dengan berani dan dihiasi senyuman Haris menyambung hujjahnya. Tiba-tiba tiada jawapan yang muncul manakala kelihatan semua tetamu bingkas bangun dari tempat duduk masing-masing seakan pasrah dengan jawapan negatif daripada Laila yang pada ketika itu kelihatan marah. Tanpa dijangka wajah masam mencuka Laila bertukar senyuman yang sangat manis dan kelihatan merah malu-malu dan dia membalas, “ore semak po Encik Haris ni, sapo tok sea, hehehe”.

gambar sekadar hiasan




*maaf la kawan-kawan kalau ending dia tak best, citer ni direka semasa 3 bulan cuti panjang sem lepas.jadi begini mungkin akibat tension ngan adik kat umah...

No comments:

Post a Comment