Followers

Monday, April 23, 2012

Melangkahlah dengan berani


Bismillahirrahmanirrahim. Alhamdulillah kerana mampu lagi menghirup udara dan masih diberikan oleh Allah kebolehan bernafas tanpa bayaran darinya.
Dua hari yang lepas aku diberikan lagi peluang daripada Ilahi untuk menambahkan ilmu dan memperlapangkan dada dengan kefahaman yang jelas tentang tujuan keberadaan aku dalam perjuangan ini. Alhamdulillah…

Dahulu aku masih ingat, aku selalu berdoa semoga aku diberikan peluang untuk berubah dan menjadi muslimat dan anak yang terbaik disisi Allah.Aku juga sejujurnya pernah berputus asa dan berasa lemah disaat aku merasakan doa yang aku pinta tidak dikabulkan, aku merasakan doaku sia-sia.Namun, rupa-rupanya doaku yang dahulu tidak dikabulkan segera adalah tidak bermakna Allah tidak menghiraukan aku tapi aku yakin sebenarnya Allah mahu aku mengharungi ujian ini. Dia mahu menguji aku dan mahu aku merasa betapa susahnya jalan ini agar akhirnya kesusahan itu membuahkan kemanisan yang tidak terhingga.Seorang kakak pernah berkongsi satu ayat kepada ku, surah al-hajj, ayat yang terakhir:

“berjihadlah kamu dengan sebenar-benar jihad, Allah telah memilih kamu dan dia tidak menyusahkan kamu dalam agama ini,agama nenek moyang kamu nabi Ibrahim,kamu telah menjadi muslim dan Muhammad sebagai saksi,dan menjadi saksi kepada seluruh manusia,dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat, berpegang teguhlah dengan tali Allah,dialah pelindungmu, dia sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong”.
Sesungguhnya Allah memberikan kita ujian supaya kita semakin dekat dengannya.Allah suka mendengar rintihan hamba-hambanya. Ada juga kata-kata yang berbunyi “banyakkan menangis daripada ketawa”.Perjuangan bagi menegakkan agama Islam bukanlah satu tugas yang mudah,ujiannya sangat hebat dan pada masa itu barulah kita dapati samada kita mampu ataupun tidak mengharunginya.
Pernah satu ketika dahulu aku pernah mengeluh mengapa aku dipilih dalam saff perjuangan ini? Mengapa aku? Beratnya bebanan ini, malaslah aku nak fikir tentang nak tegakkan islam ini semua, aku takda masa… Itulah keluhan aku dulu, Astaghfirullahalazim, betapa teruknya aku. Tidak terbayang jika sehingga kini aku masih kabur dan tidak dianugerahkan oleh Allah petunjuk agar aku sedar yang selama ini aku telah banyak melakukan kesilapan dan kekhilafan.

Tapi, kekadang aku pelik juga… aku baru nak semangat berubah, tengah-tengah semangat nak islah nafsi tiba-tiba ada suara-suara negative daripada sahabat yang selama ini menjadi ikon la bagi aku. Mereka mengeluh dan kelihatan lemah, ish…sungguh perjuangan ini bukan main-main. Kebingungan aku sekejap, mana taknye,mereka-mereka yang mengeluh ini bukan calang-calang orang,mereka inilah yang pernah mentarbiah aku dulu. Aku yang mendengar keluhan mereka adakalanya berasa tempias juga. Mereka memberikan alasan, banyak assignment, program boring… Aku menjadi keliru jap. Banyak assignment?? Bukan dia je yang banyak assignment.Semua orang alami situasi yang sama je kan. Program boring??? Yang itu tiada jawapan.hehe.Aku akan sentiasa melapangkan dada aku dan menganggap perkongsian ilmu itu suatu yang indah, so tidak ada masa nak boring. InsyaAllah. Semoga setiap kata menjadi doa dan bukan menjadi ujian.

Lagi satu, pernah ada kenyataan ancaman yang diungkap oleh seorang hamba Allah kepadaku, Ma dan abah kita tidak warak dan alim maka kita jangan pernah bermimpi untuk menjadi yang sedemikian. Menitis airmata mendengar kenyataan seperti itu. Bagaikan betapa kejamnya Allah dan betapa jahatnya ibubapa aku. Biarlah siapa pun ibubapa aku, merekalah yang melahirkan dan mendidik aku, tak payah nak berlagak sangat tanpa mereka tak da maknanya aku kat dunia ni. Pandai-pandai la nak sedor diri.Bagi aku, sudah menjadi tanggungjawab bagi aku menolong ibubapa aku, mungkin mereka juga tidak mendapat tarbiah yang sempurna daripada ibubapa mereka dahulu. So nak salahkan sapa?? Semua orang sama sahaja disisi Allah kecuali mereka yang bertaqwa. Daripada nak mecukupkan alasan dan nak menyalahkan orang adalah lebih baik menjadi agen yang menyelesaikan masalah. Sudah tahu keuarga tak islamik sangat maka jadilah penggerak yang baik,mulakan langkah pertama. Bak kata pepatah cina, langkahan1000 bermula daripada langkahan yang pertama .. Beranilah melangkah dengan penuh yakin tanpa berpaling ke belakang dan jangan takut untuk melihat apa yang menunggu dihadapan.
Semoga aku dithabatkan bersama sahabat pada jalan ini. Bukan sekadar bercakap kosong tanpa praktikal. Setiap kata-kata akan diuji. Bersabarlah duhai hati.Utamakan pandangan Allah daripada pandangan manusia…

No comments:

Post a Comment