Followers

Tuesday, June 25, 2013

Aku bukan pelangi

Sudah hampir seminggu berada di rumah.Petang ini gelap walaupun ada setengah negeri di Malaysia dilanda jerebu.Semoga Allah menurunkan hujan bagi menyelesaikan masalah jerebu kali ini.


Seperti yang aku jangkakan,cuti semester kali ini mesti lagi hampeh daripada sem-sem lepas.Bukan setakat cuti tetapi semuanya.Ya benar.Mengapa??? Manalah aku tahu.Aku sebagai manusia tak mampu nak menggarap hikmah disebalik ujian yang Allah anugerahkan kepada manusia.Apa yang pasti adalah sentiasa bersangka baik dengan Yang Esa.



Peningnya...apa yang tak kena dengan aku.Aku rasa aku ada masalah kecamuk identiti.Sekejap aku nak jadi ayu.Sekejap aku nak jadi serius.Sekejap aku nak jadi ceria.Eh apa kene dengan aku nih.Mana diri aku yang sebenar.Mana sarah yang gilang gemilang time sekolah dulu? Aku macam dah tersasar jauh dari personaliti aku yang sebenar.Ya ni kerana pengaruh sekeliling yang selalu memaksa aku untuk jadi itu dan ini.Tapi kemampuan untuk aku menjadi orang lain susah dan akhirnya jadilah macam orang depress sekarang.Tension sahaja memanjang..Barulah aku tahu,rupanya menjadi diri sendiri itu menenangkan aku.Biarlah orang nak kata ego ke apa yang pasti tiada rasa terpaksa dalam hidup nih.Sebelum tuh aku ada terbaca pasal sifat orang lahir bulan sepuluh,Mak ai..cam sama jee.. ini kajian doktor Fadzilah Kamsah


OKTOBER
* Suka berbual.
* Suka orang yang sayang padanya.
* Suka ambil jln tengah.
* Sangat menawan & sopan santun.
* Kecantikan luar & dalam.
* Tidak pandai berbohong & berpura-pura.
* Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan.
* Sentiasa berkawan.
* Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama.
* Cepat marah.
* Macam pentingkan diri sendiri.
* Tidak menolong orang kecuali diminta.
* Suka melihat dari perspektifnya sendiri.
* Tidak suka terima pandangan orang lain.
* Emosi yang mudah terusik.
* Suka berangan & pandai bercakap.
* Emosi yang kelam kabut.
* Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan).
* Suka melancong, bidang sastera & seni.
* Pengasih, penyayang & lemah lembut.
* Romantik dalam percintaan.
* Mudah terusik hati & cemburu.
* Ambil berat tentang orang lain.
* Suka kegiatan luar.
* orang yang adil.
* Boros & mudah dipengaruhi persekitaran.
* Mudah patah semangat




Mudah patah semangat? Ya,tepat sekali.Ambil berat pasal orang lain..oh.sikitla.

Mendengar nasihat itu satu peribadi yang mulia tetapi apabila kita seringkali dikritik kita akan rasa hidup ini seolah-olah di medan peperangan.Peperangan antara diri sendiri dan persepsi orang lain.Lama-lama boleh jadi sewel kepala otak aku.


Mungkin ramai orang akan kata...buang masa je layan emosi.Ya,tapi ingat senang ke nak buang perasaan tuh semua.Tambah lagi kalau 24 jam kita dikritik? Aku berasa sangat fobia dan trauma.Masa aku belajar di pondok BQ hari tuh,ada seorang kawan asyik memandang aku saje sambil tersenyum-senyum.Aku rasa sakit hati...sebab senyuman dia tuh nak mengatakan yang dia tak sangka aku nih baik dan sopan-santun.Ye la sebab aku kurang gelak,kurang bercakap dan menolong orang lain memasak dan sebagainya.


Ada pula yang menepuk-nepuk bahu aku, sambil memuji-muji aku denga pujian yang bersifat perlian."bagus la sarah..ayu lah sarah"


Semasa dalam kelas talaqi pula..apabila aku tergelak agak kuat dek kelucuan ustaz mengajar.Seorang kawan  menepuk lutut aku.Dia berpesan supaya gelak perlahan saja.Bukan itu sahaja..ketika di rumah ustaz..aku duduk diatas pagar batu ustaz yang rendah sementara menanti ustaz datang.Dia datang menepuk bahuku kemudian menasihati aku supaya beradab.Dia juga berkata.."sarah ilmu dah ada tapi tidak beradab"


Hati mana yang tidak terguris dilakukan seperti itu.Apabila aku melakukan kebaikan pasti ada yang memerliku.Jika aku melakukan kesilapan aku juga disakiti.Siapa yang tidak berasa sedih...Mungkin mereka bergurau.Tapi gurauan itu tidak lucu.


Apabila aku mengadu masalah aku.Tiada sahabat yang membelaku.Kata mereka.nak bela-bela pun kene tahu sahabat tuh buat betol ke salah.Ya tapi sekurang-kurangnya bagilah sokongan...biarlah sahabat itu menenangkan aku.


em..sudahla..penat berfikir tentang masa lalu.Lebih baik menjadi diri sendiri.






Sesungguhnya orang ada keunikan masing2.Apa barang mahu menjadi orang lain.

No comments:

Post a Comment